ANGLIA - EAST MIDLANDS
TRASY SPACEROWE

THE MONSAL TRAIL

H I S T O R I A:

Gdy przychodzi taki czas, w którym masz wszystkiego dosyć. Gdy dopada "dół" i nie wiesz co zrobić, dobrym pomysłem jest spacer wśród natury. Jedną z możliwości, z której warto skorzystać, jest The Monsal Trail w Peak District National Park.

Jest to blisko 14 km trasa, z której mogą korzystać nie tylko piesi czy rowerzyści, ale również można pojeździć konno. Pierwotnie była to linia kolejowa, wybudowana w XIX wieku przez Midlands Railway, łacząca Londyn z Manchesterem. Niestety, po blisko 100 latach, linia została zamknięta w 1968 roku. Przez kilkanaście lat była nieoficjalnie użytkowana przez pieszych. Dopiero w 1982 r została przejęta przez Derbyshire Dale District, zostały utworzone parkingi na dawnych stacjach, jednak dla bezpieczeństwa nie udostępniono tuneli.

Wcześniej jednak - 1975 grupa kolejowych entuzjastów wpadła na pomysł odbudowania linii kolejowej, jako zabytkowej kolei parowej z Matlock do Buxton. Jak to jednak często bywa plany musiały zostać zmodyfikowane. Trasę kolei udało się odbudować tylko z Matlock do Rowsley South.

Na pocieszenie dla nas, w 2011 r postanowiono otworzyć tunele dzięki czemu trasa uzyskała dodatkowe walory - łącznie mamy 6 tuneli, najdłuższe z nich mają ok 500 m.

Coombs Viaduct
ZDJĘCIE 1
Wejście na Monsal Trail
ZDJĘCIE 2

Nasz początek The Monsal Trail znajdował się obok Coombs Viaduct [ zdjęcie 1 ]. Wiadukt, jak również ścieżka w kierunku Rowsley jest zamknięta. A szkoda, ponieważ w pobliżu Haddon Hall znajduje się Haddon Tunnel( długość ok 1 km, obecnie zamknięty). Mamy nadzieję, że w "niedalekiej" przyszłości uda się udostępnić i tą część trasy do spacerów. Na szczęście wejście [ zdjęcie 2 ] nie jest zbyt długie i męczące. Jedynym problemem jest brak parkingu oraz toalet. Bardzo dużo samochodów parkuje przy drodze.

Panorama miasta
ZDJĘCIE 3

Przez pierwsze kilkaset metrów po prawej stronie mijamy małe wzniesienia. Znacznie ciekawiej jest po przeciwnej stronie. Możemy obserwować panoramę miasta [ zdjęcie 3 ]. Najbardziej widocznym obiektem jest All Saints Church.

Stacja Bakewell
ZDJĘCIE 4

I tak ciesząc swe oczy pięknymi widokami dochodzimy do stacji Bakewell [ zdjęcie 4 ]. Ze względu na to, że Bakewell było miastem targowym, tuż za stacją znajdowała się rampa do wyładunku bydła. Niestety obecnie pozostał tylko budynek stacyjny, za którym znajduje się parking. Cała reszta infrastruktury została rozebrana, na jej miejscu powstały małe zakłady produkcyjne.

Stacja Hassop
ZDJĘCIE 5

Niestety później mamy kawałek mniej ciekawej scenerii - mijając pola, łąki najpierw dochodzimy do stacji Hassop [ zdjęcie 5 ]. Tutaj również nie pozostało nic oprócz budynku stacyjnego, w którym znajduje się obecnie kawiarnia, księgarnia oraz sklep rowerowy. W sklepie tym możemy wypożyczyć sobie rower. Tuż obok budynku znajduje się parking oraz miejsce piknikowe.

Stacja Great Longstone
ZDJĘCIE 6

Trasa pomiędzy kolejnymi stacjami to ponownie łąki, pola. Pomalutku dochodzimy do stacji Great Longstone [ zdjęcie 6 ]. Stacja posiada 2 perony oraz budynek stacyjny, który obecnie jest w prywatnych rękach. Niedaleko stacji znajduje się Thornbridge Hall, do którego dostaniemy się podejściem z lewego peronu.

Headstone Tunnel
ZDJĘCIE 7
Headstone Tunnel
ZDJĘCIE 8
Headstone Tunnel
ZDJĘCIE 9

I dopiero teraz możemy napisać, że nasz spacer się zaczyna. Kilkaset metrów za stacją ukazuje się nam pierwszy z tuneli - Headstone Tunnel ( blisko 500 m długości ) [ zdjęcie 7 ]. Przed wschodnim wejściem mamy pionowe skalne ściany, które zostały wsparte na murowanych filarach. Tuż przed wejściem mamy ochronne zadaszenie [ zdjęcie 8 ]. Tunel nie jest prosty, przed końcem skręca lekko na północ. Wyjście z tunelu w kierunku Bakewell [ zdjęcie 9 ].

Headstone Viaduct
ZDJĘCIE 10
Headstone Viaduct
ZDJĘCIE 11
Headstone Viaduct
ZDJĘCIE 12

Jednak jedną z większych atrakcji jest rozpoczynający się zaraz za tunelem Monsal Dale - Headstone Viaduct nad rzeką Wye [ zdjęcia 10 oraz 11 ]. Wiadukt ma długość ok 90 m, wysokość 21 m oraz składa się z 5 łuków. Tuż za wiaduktem jest możliwość zejścia nad rzekę, dzięki czemu możemy podziwiać otaczającą nas przyrodę z dołu [ zdjęcie 12 ]. Istnieje również możliwość spaceru wzdłuż rzeki i to zarówno w stronę Buxton, jak również w stronę drogi A6 ( znajduje się tam Deep Dale Nature Reserve ).

Widok na wzgórza
ZDJĘCIE 13
Widok na wzgórza
ZDJĘCIE 14

Z wiaduktu możemy podziwiać otaczające nas wzgórza.

Cressbrook Tunnel
ZDJĘCIE 15
Cressbrook Tunnel
ZDJĘCIE 16
Cressbrook Tunnel
ZDJĘCIE 17

cressbrook tunnel

Litton Tunnel
ZDJĘCIE 18
Litton Tunnel
ZDJĘCIE 19
Litton Tunnel
ZDJĘCIE 20

Litton tunnel

Widok na wzgórza
ZDJĘCIE 21
Widok na wzgórza
ZDJĘCIE 22

otaczające nas wzgórza.

Millers Dale
ZDJĘCIE 23
Millers Dale
ZDJĘCIE 24

millers dale.

Lokomotywa
ZDJĘCIE 25
Piec wapienny
ZDJĘCIE 26

loko, piec wapienny

Chee Tor Tunnel
ZDJĘCIE 27
Chee Tor Tunnel
ZDJĘCIE 28

chee tor tunnel

Chee Tor 2 Tunnel
ZDJĘCIE 29
River Wye
ZDJĘCIE 30

chee tor 2 tunnel, rzeka wye.

River Wye
ZDJĘCIE 31
River Wye
ZDJĘCIE 32
River Wye
ZDJĘCIE 33

rzeka wye (ostatni to kamienie)

Rusher Cutting Tunnel
ZDJĘCIE 34
Widok
ZDJĘCIE 35

rusher cutting tunnel, widok

Pennine Bridleway
ZDJĘCIE 36
Pennine Bridleway
ZDJĘCIE 37

pennine bridleway

Wąwóz
ZDJĘCIE 38
Wąwóz
ZDJĘCIE 39

wąwóz.

Koniec trasy
ZDJĘCIE 40

koniec trasy.

Miejsca do zwiedzenia:

BATH GARDEN OLD HOUSE MUSEUM
PRZYDATNE INFORMACJE

WYPOŻYCZALNIE ROWERÓW:

xxx

OCENA :

4 gwiazdki

TRUDNOŚĆ :

AKTUALNOŚCI 39 EAST MIDLANDS BAKEWELL TRASY SPACEROWE
Aktualizacja: 25.10.2021 13:55

Kilkaset metrów za wiaduktem była stacja Monsal Dale - niestety obecnie nie zostało z niej zbyt dużo. Była to mała stacja, która została zamknięta blisko 10 lat wcześniej niż cała linia kolejowa. Następnie docieramy do kolejnych dwóch tuneli, które są blisko siebie - Cressbrook Tunnel ( ok 430 m) [zdjęcia 16-18] oraz Litton Tunnel ( ok 470 m ) [zdjęcia 19-21]. Między tymi tunalami mamy punkt widokowy, na kolejne wzgórza. W dole widać wijącą się rzekę między drzewami [zdjęcia 22-23].

Po wyjściu z Litton Tunnel czeka nas dłuższy spacer wśród drzew, skał, co jakiś czas mając możliwość podziwiania otaczającej nas natury. Po tej spokojnej części spaceru dochodzimy do kolejnej stacji - Millers Dale. Była to największa stacja na całej trasie The Monsal Trail - charakteryzowała się dwoma wiaduktami od strony Matlock. Porównanie stacji między teraźniejszością a 1952 rokiem (zdjęcie z tablicy informacyjnej będącej na stacji) mamy na zdjęciach 24-25 .
"Stoi na stacji lokomotywa,
ciężka, ogromna i pot z niej spływa (...)"

Hmmmm, chyba coś tu nie gra [zdjęcie 26]. Przecież to jest malutkie, no i gdzie te 40 wagonów. Chyba tutaj Tuwima nie czytali.

Po drodze mijamy również budowle - takie jak dawne piece wapienne (działały do ok. połowy XX wieku)

Przydatne informacje.
Stacja Hassop:
- wynajęcie rowerów