H I S T O R I A:
Gdy przychodzi taki czas, w którym masz wszystkiego dosyć. Gdy dopada "dół" i nie wiesz co zrobić, dobrym pomysłem jest spacer wśród natury. Jedną z możliwości, z której warto skorzystać, jest The Monsal Trail w Peak District National Park.
Jest to blisko 14 km trasa, z której mogą korzystać nie tylko piesi czy rowerzyści, ale również można pojeździć konno. Pierwotnie była to linia kolejowa, wybudowana w XIX wieku przez Midlands Railway, łacząca Londyn z Manchesterem. Niestety, po blisko 100 latach, linia została zamknięta w 1968 roku. Przez kilkanaście lat była nieoficjalnie użytkowana przez pieszych. Dopiero w 1982 r została przejęta przez Derbyshire Dale District, zostały utworzone parkingi na dawnych stacjach, jednak dla bezpieczeństwa nie udostępniono tuneli.
Wcześniej jednak - 1975 grupa kolejowych entuzjastów wpadła na pomysł odbudowania linii kolejowej, jako zabytkowej kolei parowej z Matlock do Buxton. Jak to jednak często bywa plany musiały zostać zmodyfikowane. Trasę kolei udało się odbudować tylko z Matlock do Rowsley South.
Na pocieszenie dla nas, w 2011 r postanowiono otworzyć tunele dzięki czemu trasa uzyskała dodatkowe walory - łącznie mamy 6 tuneli, najdłuższe z nich mają ok 500 m.
Nasz początek The Monsal Trail znajdował się obok Coombs Viaduct [ zdjęcie 1 ]. Wiadukt, jak również ścieżka w kierunku Rowsley jest zamknięta. A szkoda, ponieważ w pobliżu Haddon Hall znajduje się Haddon Tunnel( długość ok 1 km, obecnie zamknięty). Mamy nadzieję, że w "niedalekiej" przyszłości uda się udostępnić i tą część trasy do spacerów. Na szczęście wejście [ zdjęcie 2 ] nie jest zbyt długie i męczące. Jedynym problemem jest brak parkingu oraz toalet. Bardzo dużo samochodów parkuje przy drodze.
Przez pierwsze kilkaset metrów po prawej stronie mijamy małe wzniesienia. Znacznie ciekawiej jest po przeciwnej stronie. Możemy obserwować panoramę miasta [ zdjęcie 3 ]. Najbardziej widocznym obiektem jest All Saints Church.
I tak ciesząc swe oczy pięknymi widokami dochodzimy do stacji Bakewell [ zdjęcie 4 ]. Ze względu na to, że Bakewell było miastem targowym, tuż za stacją znajdowała się rampa do wyładunku bydła. Niestety obecnie pozostał tylko budynek stacyjny, za którym znajduje się parking. Cała reszta infrastruktury została rozebrana, na jej miejscu powstały małe zakłady produkcyjne.
Niestety później mamy kawałek mniej ciekawej scenerii - mijając pola, łąki najpierw dochodzimy do stacji Hassop [ zdjęcie 5 ]. Tutaj również nie pozostało nic oprócz budynku stacyjnego, w którym znajduje się obecnie kawiarnia, księgarnia oraz sklep rowerowy. W sklepie tym możemy wypożyczyć sobie rower. Tuż obok budynku znajduje się parking oraz miejsce piknikowe.
Trasa pomiędzy kolejnymi stacjami to ponownie łąki, pola. Pomalutku dochodzimy do stacji Great Longstone [ zdjęcie 6 ]. Stacja posiada 2 perony oraz budynek stacyjny, który obecnie jest w prywatnych rękach. Niedaleko stacji znajduje się Thornbridge Hall, do którego dostaniemy się podejściem z lewego peronu.
I dopiero teraz możemy napisać, że nasz spacer się zaczyna. Kilkaset metrów za stacją ukazuje się nam pierwszy z tuneli - Headstone Tunnel ( blisko 500 m długości ) [ zdjęcie 7 ]. Przed wschodnim wejściem mamy pionowe skalne ściany, które zostały wsparte na murowanych filarach. Tuż przed wejściem mamy ochronne zadaszenie [ zdjęcie 8 ]. Tunel nie jest prosty, przed końcem skręca lekko na północ. Wyjście z tunelu w kierunku Bakewell [ zdjęcie 9 ].
Jednak jedną z większych atrakcji jest rozpoczynający się zaraz za tunelem Monsal Dale - Headstone Viaduct nad rzeką Wye [ zdjęcia 10 oraz 11 ]. Wiadukt ma długość ok 90 m, wysokość 21 m oraz składa się z 5 łuków. Tuż za wiaduktem jest możliwość zejścia nad rzekę, dzięki czemu możemy podziwiać otaczającą nas przyrodę z dołu [ zdjęcie 12 ]. Istnieje również możliwość spaceru wzdłuż rzeki i to zarówno w stronę Buxton, jak również w stronę drogi A6 ( znajduje się tam Deep Dale Nature Reserve ).
Z wiaduktu możemy podziwiać otaczające nas wzgórza.
cressbrook tunnel
Litton tunnel
otaczające nas wzgórza.
millers dale.
loko, piec wapienny
chee tor tunnel
chee tor 2 tunnel, rzeka wye.
rzeka wye (ostatni to kamienie)
rusher cutting tunnel, widok
pennine bridleway
wąwóz.
koniec trasy.
Miejsca do zwiedzenia:
PARKINGI:
MARKET PLACE - DE45 1HA - Market Street
WYPOŻYCZALNIE ROWERÓW:
xxx